Tematy na eliminacje szkolne Olimpiady Historycznej Gimnazjalistów w roku szkolnym 2017/2018
Temat 1. Rozważ, czy jesteśmy spadkobiercami starożytnych Greków i Rzymian. Uzasadnij swoje stanowisko odwołując się do przykładów.
Literatura:
Artykuły
- Ilski K., Dziedzictwo antyku w kulturze europejskiej w: „Powtórka przed … Spotkania z historią dla szkół ponadgimnazjalnych”, red. J. Dobosz, D. Konieczka-Śliwińska, Poznań 2008, s. 11-35. https://drive.google.com/file/d/0BwFhBC6LkWHLeUE3dHpYdFdJN0k/view
- Mrozewicz L., Antyk źródłem integracji europejskiej, w: „Poszukiwanie Europy. Zjazd gnieźnieński a idea zjednoczonej Europy, red. A. W. Mikołajczak i L. Mrozewicz, Poznań 2000, s. 15-26.
Tu możesz przeczytać artykuł
- Mrozewicz L., Antyk fundamentem cywilizacji europejskiej. Wykład inaugurujący rok akademicki 2008/2009,„Życie Uniwersyteckie „12 (183), 2008, 13-15. http://www.staff.amu.edu.pl/~zycie/Numery/2008/ZU_12_2008.pdf
Pozycje książkowe
- Alfoldy G., Historia społeczna starożytnego Rzymu, Poznań 1992.
- Człowiek Grecji, red. J. Vernant, Warszawa 2000.
- Człowiek Rzymu, red. A. Giardin, Warszawa 1997.
- Hammond N. G. L., Dzieje Grecji, Warszawa 1977
- Kubiak Z., Piękno i gorycz Europy. Dzieje Greków i Rzymian, Warszawa 2003.
- Michałowski K., Jak Grecy tworzyli sztukę?, Warszawa 1986.
- Mrozewicz L., Historia powszechna. Starożytność, Poznań 1999.
- Wipszycka E., O starożytności polemicznie, Warszawa 2000.
- Ziółkowski A., Historia Rzymu, Poznań 2004.
INSTRUKCJA
- Praca musi spełniać wymogi formalne określone w §10, p. 2,3,4 Regulaminu Olimpiady Historycznej Gimnazjalistów (www.olimpiadahistoryczna.pl ).
- Z podanej do tematu literatury musisz w pracy wykorzystać oba artykuły i, co najmniej, jedną pozycję książkową. Możesz również sięgnąć po inne niż podane opracowania naukowe i popularnonaukowe.
- Pamiętaj, aby na końcu pracy podać wszystkie pozycje z literatury, które zostały przez Ciebie wykorzystane do napisania pracy.
- Zadbaj, aby Twoja praca miała czytelny wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
- Zwróć uwagę, że celem pracy nie ma być opis osiągnieć starożytnych Greków i Rzymian, ale refleksja nad ich wpływem na współczesną cywilizację europejską. Ważna jest także Twoja ocena, co współcześni Europejczycy przyjęli z dorobku starożytności, a co odrzucili.
- Pamiętaj, aby uzasadnić przedstawione tezy i poprzeć je wybranymi przez Ciebie przykładami.
- Korzystając z książek, artykułów oraz stron internetowych pracy pamiętaj o poszanowaniu praw autorskich. Twoja praca musi być samodzielna, nie wolno kopiować tekstów z gotowych opracowań i internetu. Możesz cytować innych autorów i powoływać się na ich opinie, ale zawsze należy to wyraźnie zaznaczyć w pracy używając cudzysłowu i podając nazwisko tego autora.
Temat 2. Scharakteryzuj proces kształtowania się ustroju demokracji szlacheckiej w Rzeczypospolitej.
Literatura:
Artykuły
- Kalinowska A., Organizacja sejmu
http://www.wilanow-palac.pl/organizacja_sejmu_w_xvi_wieku.html
- Kalinowska A., Sejm i senat – wzajemne relacje
http://www.wilanow-palac.pl/sejm_senat_wzajemne_relacje.html
- Kalinowska A., Stosunek szlachty do sejmu
http://www.wilanow-palac.pl/stosunek_szlachty_do_sejmu.html
- Kalwat W., Przywileje ekonomiczne polskiej szlachty
http://www.wilanow-palac.pl/przywileje_ekonomiczne_polskiej_szlachty.html
- Wojciechowska A., Antyczne fundamenty polskiej demokracji
http://www.wilanow-palac.pl/antyczne_fundamenty_polskiej_demokracji.html
Pozycje książkowe:
- Grzybowski, Król i kanclerz, Kraków1988, seria: Dzieje narodu i państwa polskiego, tom: II-23.
- Płaza, Wielkie bezkrólewia, Kraków 1988, seria: Dzieje narodu i państwa polskiego, tom: II-22.
- Sucheni-Grabowska, Spory królów ze szlachtą w złotym wieku: Wokół egzekucji praw. Kraków 1988, seria: Dzieje narodu i państwa polskiego, tom: II-21.
- Wyczański A., Szlachta polska w XVI wieku, Warszawa 2001.
- Wyczański A., Polska – Rzeczą Pospolitą Szlachecką, Warszawa 1991.
INSTRUKCJA
- Praca musi spełniać wymogi formalne określone w §10, p. 2,3,4 Regulaminu Olimpiady Historycznej Gimnazjalistów (www.olimpiadahistoryczna.pl ).
- Z podanej do tematu literatury musisz w pracy wykorzystać wszystkie artykuły i, co najmniej, jedną pozycję książkową. Możesz również sięgnąć po inne niż podane opracowania naukowe i popularnonaukowe.
- Pamiętaj, aby na końcu pracy podać wszystkie pozycje z literatury, które zostały przez Ciebie wykorzystane do napisania pracy.
- Zadbaj, aby Twoja praca miała czytelny wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
- Pamiętaj, aby uzasadnić przedstawione tezy.
- Zwróć uwagę, że temat pracy nie dotyczy pojedynczych wydarzeń, które miały wpływ na zmiany ustrojowe, ale całego procesu prowadzącego do ukształtowania się nowego modelu ustroju.
- Korzystając z książek, artykułów oraz stron internetowych pracy pamiętaj o poszanowaniu praw autorskich. Twoja praca musi być samodzielna, nie wolno kopiować tekstów z gotowych opracowań i internetu. Możesz cytować innych autorów i powoływać się na ich opinie, ale zawsze należy to wyraźnie zaznaczyć w pracy używając cudzysłowu i podając nazwisko tego autora.
Temat 3. Opisz wybrany zabytkowy cmentarz (katolicki, żydowski, ewangelicki, prawosławny, grekokatolicki) w Twojej okolicy.
Propozycje stron internetowych od których warto rozpocząć poszukiwania informacji:
www.cmentarze24.pl
www.cmentarium.sowa.website.pl
www.kirkuty.xip.pl
www.lapidaria.wikidot.com
INSTRUKCJA
- Praca musi spełniać wymogi formalne określone w §10, p. 2,3,4 Regulaminu Olimpiady Historycznej Gimnazjalistów (www.olimpiadahistoryczna.pl ).
- Musisz samodzielnie poszukać literatury i informacji, które wykorzystasz do napisania pracy. Odpowiednie opracowania możesz znaleźć w najbliższej bibliotece, muzeum, izbie regionalnej lub izbie pamięci oraz na portalach internetowych zajmujących się historią regionu, w lokalnej prasie lub archiwach.
- Pamiętaj, aby na końcu pracy podać wszystkie pozycje z literatury, które zostały przez Ciebie wykorzystane do napisania pracy.
- Zadbaj, aby Twoja praca miała czytelny wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
- W pracy powinieneś zaprezentować historię wybranego cmentarza znajdującego się w Twojej okolicy.
- Możesz skoncentrować uwagę na walorach architektonicznych cmentarza, wydarzeniach związanych z jego losami lub wybrać kilka postaci, które zostały na tym cmentarzu pochowane i przedstawić ich znaczenie dla Twojego regionu.
- Pamiętaj, aby uzasadnić dlaczego zdecydowałeś się zaprezentować właśnie ten cmentarz.
- Korzystając z książek, artykułów oraz stron internetowych pracy pamiętaj o poszanowaniu praw autorskich. Twoja praca musi być samodzielna, nie wolno kopiować tekstów z gotowych opracowań i internetu. Możesz cytować innych autorów i powoływać się na ich opinie, ale zawsze należy to wyraźnie zaznaczyć w pracy używając cudzysłowu i podając nazwisko tego autora.