TEMATY PRAC BADAWCZYCH NA ELIMNINACJE SZKOLNE
Temat 1. Scharakteryzuj znaczenie przyjęcia chrztu przez Mieszka I dla dziejów państwa polskiego.
Literatura:
Artykuły:
1. Na stronie internetowej: http://chrzest966.pl/chrzest-polski/
- A. M. Wierzbicki, Dziejowa moc chrztu narodów
- T. Jasiński, Chrzest Polski
- K. Marciniak, Kultura polska jako efekt przyjęcia chrztu przez Mieszka I
- H. Kóčka-Krenz, Następstwa kulturowe chrystianizacji państwa Piastów
2. T. Jasiński, Data i przebieg chrztu to równanie z 10 niewidomymi
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,409258,prof-jasinski-data-i-przebieg-chrztu-polski-to-rownanie-z-10-niewiadomymi.html
Pozycje książkowe:
- G. Labuda, Mieszko I, Wrocław, 2005
- Z. Kurnatowska, Początki Polski, Poznań 2002
- K. Ożóg, 966. Chrzest Polski, Kraków 2015
- J. Strzelczyk, Mieszko I, Poznań 2013 (lub wcześniejsze wydania)
- S. Trawkowski, Jak powstała Polska, Warszawa 1969
- P. Urbańczyk, Co się stało w 966 roku?, Poznań 2016
INSTRUKCJA
- Praca musi spełniać wymogi formalne określone w §10, p. 2,3,4 Regulaminu Olimpiady Historycznej Gimnazjalistów (www.olimpiadahistoryczna.pl ).
- Z podanej do tematu literatury musisz w pracy wykorzystać wszystkie artykuły i, co najmniej, jedną pozycję książkową. Możesz również sięgnąć po inne niż podane opracowania naukowe i popularnonaukowe.
- Pamiętaj, aby na końcu pracy podać wszystkie pozycje z literatury, które zostały przez Ciebie wykorzystane do napisania pracy.
- Zadbaj, aby Twoja praca miała czytelny wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
- Pamiętaj, aby uzasadnić przedstawione tezy.
- Zwróć uwagę, że temat pracy nie dotyczy okoliczności chrztu Mieszka I, ale znaczenia tego wydarzenia dla losów i rozwoju państwa polskiego od średniowiecza do czasów współczesnych, a także jego pozycji na arenie międzynarodowej.
Temat 2. Rozważ, co Stary i Nowy Świat straciły, a co zyskały w wyniku wielkich odkryć geograficznych.
Literatura:
Artykuły:
- Jamróz, Ekspansja zaoceaniczna i jej skutki dla cywilizacji amerykańskiej
https://histmag.org/Ekspansja-zaoceaniczna-i-jej-skutki-dla-cywilizacji-amerykanskiej-2830;44
- Cegielski, Konkwistadorzy, misjonarze, kosmopolici. Europejczycy doby nowożytnej wobec reszty świata
http://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/1-2006_Cegielski.pdf
Pozycje książkowe:
- J. Favier, Wielkie odkrycia od Aleksandra do Magellana, przekł. T. Radożycki, Warszawa 1996.
- B. Kay, Na koniec świata. Historia odkryć geograficznych, przekł. K. Żak, Warszawa 2003
- A. Mączak, U źródeł nowoczesnej gospodarki europejskiej, Warszawa 1967
- J. Machowski, Odkrywanie Ameryki, Warszawa 2001
- M. Maciejewski, Powszechna historia gospodarcza czasów nowożytnych, Wrocław 1996
- M. Małowist, Konkwistadorzy portugalscy, Warszawa 1992
- Z. Wójcik: Historia Powszechna. Wiek XVI-XVII, Warszawa 2006 (lub inna historia powszechna obejmująca okres wielkich odkryć geograficznych)
INSTRUKCJA
- Praca musi spełniać wymogi formalne określone w §10, p. 2,3,4 Regulaminu Olimpiady Historycznej Gimnazjalistów (www.olimpiadahistoryczna.pl ).
- Z podanej do tematu literatury musisz w pracy wykorzystać oba artykuły i, co najmniej, jedną pozycję książkową. Możesz również sięgnąć po inne niż podane opracowania naukowe i popularnonaukowe.
- Pamiętaj, aby na końcu pracy podać wszystkie pozycje z literatury, które zostały przez Ciebie wykorzystane do napisania pracy.
- Zadbaj, aby Twoja praca miała czytelny wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
- Zwróć uwagę, że celem pracy nie ma być opis przebiegu wypraw geograficznych, ale refleksja nad ich znaczeniem oraz skutkami, jakie wywołały. Ważna jest także Twoja ocena, co zaliczysz jako zysk, a co jako stratę w ogólnym bilansie wypraw geograficznych.
- Pamiętaj, aby uzasadnić przedstawione tezy i oceny.
Temat 3. Wybierz i przedstaw postać/postaci, które Twoim zdaniem, odegrały ważną rolę w dziejach Twojego regionu.
INSTRUKCJA
- Praca musi spełniać wymogi formalne określone w §10, p. 2,3,4 Regulaminu Olimpiady Historycznej Gimnazjalistów (www.olimpiadahistoryczna.pl ).
- Musisz samodzielnie poszukać literatury i informacji, które wykorzystasz do napisania pracy. Odpowiednie opracowania możesz znaleźć
w najbliższej bibliotece, muzeum, izbie regionalnej lub izbie pamięci oraz na portalach internetowych zajmujących się historią regionu, w lokalnej prasie lub archiwach.
- W pracy powinieneś zaprezentować sylwetkę minimum jednego a maksymalnie trzech osób.
- Możesz wybierać postacie z dowolnych okresów historycznych (od średniowiecza do współczesności). Jeżeli jednak bohaterami twojej pracy będą osoby żyjące w XX wieku, zwróć uwagę, aby okres ich działalności mieścił przed rokiem 1989.
- Prezentacja bohaterów Twojej pracy musi zawierać informacje biograficzne.
- Wybrane przez Ciebie postacie mogą być związane z różnymi dziedzinami życia, np. polityką, gospodarką, kulturą, religią, wojskowością.
- Pamiętaj, aby uzasadnić dlaczego bohater/bohaterowie Twojej pracy odegrali ważną rolę w życiu Twojego regionu i dlaczego zdecydowałeś się je zaprezentować.