Tematy eliminacji szkolnych III edycji Olimpiady Historycznej Gimnazjalistów
TEMAT 1.
Porównaj wizje uniwersalistycznego cesarstwa Karola Wielkiego i Ottona III.
LITERATURA:
Pozycja książkowe:
- McKitterick, Królestwa Karolingów. Władza – konflikty – kultura 751-987, Warszawa 2011, s. 58-96.
- Strzelczyk, Otton III, Wrocław, wydanie dowolne.
- W. Wies, Karol Wielki: cesarz i święty, Warszawa, wydanie dowolne. [lub inna biografia Karola Wielkiego].
Artykuły:
INSTRUKCJA
- Praca musi spełniać wymogi formalne określone w §10, p. 2,3,4 Regulaminu Olimpiady Historycznej Gimnazjalistów (www.olimpiadahistoryczna.pl ).
- Z podanej do tematu literatury musisz w pracy wykorzystać, co najmniej, dwa artykuły/nagrania audycji radiowych i jedną pozycję książkową. Możesz również sięgnąć po inne niż podane opracowania naukowe i popularnonaukowe.
- Pamiętaj, aby na końcu pracy podać wszystkie pozycje z literatury, które zostały przez Ciebie wykorzystane do napisania pracy.
- Zadbaj, aby Twoja praca była czytelna i miała wyraźny podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
- Zwróć uwagę, że celem pracy ma być porównanie wizji uniwersalistycznego cesarstwa dwóch wielkich władców średniowiecza. Zwróć też uwagę, na sposoby, jakimi próbowali te wizje zrealizować i jakie były efekty ich działań. Ważna jest także Twoja ocena tych wizji oraz to, co z proponowanych przez tych władców wizji Europejczycy przyjęli, a co odrzucili. Mam tu dylemat – kiedy przyjęli? W ich czasach czy teraz? Musimy to chyba uściślić?
- Pamiętaj, aby uzasadnić przedstawione w porównaniu tezy i poprzeć je wybranymi przez Ciebie przykładami.
- Korzystając z książek, artykułów oraz stron internetowych pracy pamiętaj
o poszanowaniu praw autorskich. Twoja praca musi być samodzielna, nie wolno kopiować tekstów z gotowych opracowań i Internetu. Możesz cytować innych autorów i powoływać się na ich opinie, ale zawsze należy to wyraźnie zaznaczyć
w pracy używając cudzysłowu i podając nazwisko autora zacytowanego fragmentu.
TEMAT 2.
Bić się czy nie bić? Drogi Polaków do niepodległości w latach 1794–1918. Scharakteryzuj i oceń jedną z nich.
LITERATURA
Pozycje książkowe:
- Buszko, Galicja 1859-1914: Polski Piemont? Seria „Dzieje narodu i państwa polskiego” tom III-56, Warszawa 1989.
- Jakubczyk, Przetrwać nad Wartą 1815-1914. Seria „Dzieje narodu i państwa polskiego”, tom III-55, Warszawa 1989.
- Kieniewicz, A. Zahorski, W. Zajewski, Trzy powstania narodowe: kościuszkowskie, listopadowe, styczniowe, pod red. W. Zajewskiego, Warszawa – wydanie dowolne.
- Kizwalter, 1795-1904 , w: Polska na przestrzeni wieków, pr. zbiorowa, Warszawa 2009, s. 379-491 (mogą być też wydania wcześniejsze).
- Łepkowski, Naród bez państwa, w: H. Samsonowicz, J. Tazbir, T. Łepkowski, T. Nałęcz, Polska. Losy państwa i narodu do 1939 roku, Warszawa 2003, s. 247-414.
- Schramm, Wygrać Polskę 1914-1918. Seria „Dzieje narodu i państwa polskiego” tom III-57, Warszawa 1989.
Artykuły:
- Nieuważny, Świadomość narodowa i patriotyzm w czasach zaborów, w: Wychowanie patriotyczne. Tradycje i wyzwania współczesności, red. M. Żaryn, Warszawa 2007, s. 29-35. https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Swiadomosc_narodowa_i_patriotyzm-AN.pdf
- Różnymi drogami do niepodległości. Z Krzysztofem Kawalcem, Włodzimierzem Suleją i Pawłem Wieczorkiewiczem rozmawia marek Gałęzowski. „Biuletyn IPN” nr 11-12/2008, https://ipn.gov.pl/download/1/18241/1-14658.pdf
- Salmonowicz, Polski wiek XIX, „Czasy Nowożytne” tom V/1998, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Czasy_Nowozytne_periodyk_poswiecony_dziejom_polskim_i_powszechnym_od_XV_do_XX_wieku/Czasy_Nowozytne_periodyk_poswiecony_dziejom_polskim_i_powszechnym_od_XV_do_XX_wieku-r1998-t5/Czasy_Nowozytne_periodyk_poswiecony_dziejom_polskim_i_powszechnym_od_XV_do_XX_wieku-r1998-t5-s15-28/Czasy_Nowozytne_periodyk_poswiecony_dziejom_polskim_i_powszechnym_od_XV_do_XX_wieku-r1998-t5-s15-28.pdf
INSTRUKCJA
- Praca musi spełniać wymogi formalne określone w §10, p. 2,3,4 Regulaminu Olimpiady Historycznej Gimnazjalistów (www.olimpiadahistoryczna.pl ).
- Z podanej do tematu literatury musisz w pracy wykorzystać dwa artykuły i, co najmniej, jedną pozycję książkową. Możesz również sięgnąć po inne niż podane opracowania naukowe i popularnonaukowe.
- Pamiętaj, aby na końcu pracy podać wszystkie pozycje z literatury, które zostały przez Ciebie wykorzystane do napisania pracy.
- Zadbaj, aby Twoja praca była czytelna i miała wyraźny podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
- Pamiętaj, aby uzasadnić przedstawione tezy/tezę. (Tu będzie chyba jedna – albo wybrali drogę walki albo drogę pokojową?)
- Zwróć uwagę, że temat wymaga wyboru jednej z dróg do niepodległości, ale w danej drodze nie należy oprzeć się wyłącznie na pojedynczym wydarzeniu, ale na szeregu działań/wydarzeń, które miały wpływ na odzyskanie niepodległości przez Polskę, np. powstań narodowowyzwoleńczych a nie jednego powstania lub pracy organicznej, działalności politycznej, aktywności kulturalnej i oświatowej.
- Pamiętaj, aby ocenić przedstawione działania na rzecz odzyskania niepodległości/daną drogę do niepodległości, a ocenę uzasadnić.
- Korzystając z książek, artykułów oraz stron internetowych pracy pamiętaj o poszanowaniu praw autorskich. Twoja praca musi być samodzielna, nie wolno kopiować tekstów z gotowych opracowań i Internetu. Możesz cytować innych autorów i powoływać się na ich opinie, ale zawsze należy to wyraźnie zaznaczyć
w pracy używając cudzysłowu i podając nazwisko autora zacytowanego fragmentu.
TEMAT 3.
Wybierz i opisz wydarzenie, które Twoim zdaniem, odegrało ważną rolę w dziejach Twojej miejscowości lub regionu. Uzasadnij swój wybór.
INSTRUKCJA
- Praca musi spełniać wymogi formalne określone w §10, p. 2,3,4 Regulaminu Olimpiady Historycznej Gimnazjalistów (www.olimpiadahistoryczna.pl ).
- Musisz samodzielnie poszukać literatury i informacji, które wykorzystasz do napisania pracy. Odpowiednie opracowania możesz znaleźć w najbliższej bibliotece, muzeum, izbie regionalnej lub izbie pamięci oraz na portalach internetowych zajmujących się historią regionu, w lokalnej prasie lub archiwach.
- Pamiętaj, aby na końcu pracy podać wszystkie pozycje z literatury, które zostały przez Ciebie wykorzystane do napisania pracy.
- Zadbaj, aby Twoja praca była czytelna i miała wyraźny podział na wstęp, rozwinięcie i zakończenie.
- W pracy powinieneś (powinien, czy musi?) zaprezentować wybrane wydarzenie, które miało miejsce w Twojej miejscowości lub okolicy.
- Możesz przedstawić dowolne wydarzenie polityczne, gospodarcze, militarne lub społeczno-gospodarcze. Pamiętaj, aby przedstawić nie tylko przebieg tego wydarzenia, ale również wyjaśnić jego przyczyny i skutki, wskazać/podać głównych uczestników, zasięg terytorialny oraz znaczenie dla Twojego regionu.
- Pamiętaj, aby uzasadnić dlaczego zdecydowałeś się zaprezentować właśnie to wydarzenie.
- Poszukiwanie informacji najlepiej zacząć od najbliższej biblioteki, muzeum lub archiwum, np. archiwum państwowego.
- Korzystając z książek, artykułów oraz stron internetowych pracy pamiętaj o poszanowaniu praw autorskich. Twoja praca musi być samodzielna, nie wolno kopiować tekstów z gotowych opracowań i Internetu. Możesz cytować innych autorów i powoływać się na ich opinie, ale zawsze należy to wyraźnie zaznaczyć w pracy używając cudzysłowu i podając nazwisko tego autora.